Preskočiť na hlavný obsah

Čítanie ku káve - dnes s Lenkou Sršňovou

Prvýkrát som sa s menom Lenka Sršňová stretol v roku 2008, pri rozhovore s Borisom Hanečkom na moju bakalársku prácu. A som jej tvorbu zamiloval, hoc nie som veľmi na farby. Osobne sme sa zoznámili, keď som si bol u nej v ateliéri po tenisky, ktoré Lenka vytvorila v spolupráci so slovenskou značkou Tikoki. Jej prehliadky na Fashion LIVE! patria medzi tie najsledovanejšie. Na módnej show jej hrali Matia aka B - Complex či Pjoni. S Lenkou je to môj prvý rozhovor. Som rád, že pre môj blog. 
Kolekcia Fullove, show na Fashion LIVE! 2017

Ako si privítala nový rok 2021? 

Veľmi pokojne a v duchu príprav novej kolekcie, čo nebýva zvykom. Skôr rátam roky od prehliadky do prehliadky, kedy prezentujem novú kolekciu a to býva na jeseň. Nakoľko sa minulý rok vzhľadom na pandemickú situáciu akcie rušili a posúvali, prehliadky sa presunuli na marec 2021 a teraz sme sa dozvedeli, že Fashion LIVE! bude až na jeseň. Čaká ma teda príjemné obdobie tvorenia a kreativity, kedy mám priestor experimentovať, rozmýšľať, skúšať a kolekciu pripraviť naozaj v predstihu a bez stresu. Spolupracujem na nej s dlhoročným kamarátom textilným dizajnérom Jurajom Strakom, ktorý roky pracoval pre zahraničné módne domy a teraz je konečne na voľnej nohe. Spoluprácu sme plánovali dlho a konečne sa to podarilo a teším sa, že to vyšlo aj v takomto pre mňa pokojnejšom období. Mám priestor si to poriadne užiť a vychutnať. Akurát všetko riešime online, nakoľko Juraj pôsobí v Antwerpách.
Návrh šiat, v rámci výstavy Colorlove, 10. rokov značky Lenka Sršňová, Satelit - galéria dizajnu SDC

Pre mňa bude tento rok výnimočný aj po osobnej stránke. V apríli očakávame do rodiny prírastok a je to pre mňa úplne nová situácia, s ktorou sa ako workoholik idem s radosťou popasovať. Všeobecné spomalenie, ktoré priniesla pandémia mi preto zatiaľ vyhovuje. Spomaliť a tešiť sa z maličkostí, viac oddychovať a vychutnávať si obyčajné momenty bežných dní a plánovať si nové projekty s pokojom a s odstupom je celkom príjemné. 
Ikonické helmy z kolekcie Galaktika

Predsavzatia si nedávam nikdy. Je stresujúce ich dodržiavať a aj tak to nakoniec môže skončiť frustráciou, že sa to nepodarilo. Skôr som spontánny a akčný typ. Keď ma niečo napadne, proste to urobím hneď a nepotrebujem čakať do nového roka, aby som si to dala do „to do“ listu.

Čo očakávaš od roka 2021? 

Nemám očakávania. Skôr sa nechám prekvapiť, aký bude vzhľadom k udalostiam, čo ma čakajú. Jediné čo plánujem je venovať sa novej kolekcii a popri tom sa učiť, aké to je byť mamou. Ostatným veciam a udalostiam nechávam voľný priebeh a budem ich riešiť tak ako prídu, spontánne a v čo najlepšej pohode. Ukradnem si tento rok pre seba  Myslím že po 11tich rokoch aktívnej práce v móde si to poriadne užijem. Pracovne mám samozrejme veľa plánov, ale ako vravím, nebudem to tlačiť do extrému, práca neutečie. Nápady a projekty budem síce plánovať, aspoň budú mať čas dobre vyzrieť, avšak s realizáciou sa ponáhľať nebudem, nechám jej voľný priebeh.
Kolekcia POPline, show na Fashion LIVE! 2016

Sme na začiatku nového desaťročia, čím bude iné ako predchádzajúce?

Ťažko povedať. Vzhľadom k situácii vo svete a už rok trvajúcej pandémii sa pre nás veľa vecí zmenilo, k tomu ako sme boli zvyknutí. Určite to bude mať dopady na všetky oblasti a aj spoločnosť ako takú. Čo to konkrétne bude znamenať pre odevný segment a lokálnu scénu uvidíme až časom. Verím však, že zákazníci ostanú verní svojim dizajnérom a akonáhle to situácia dovolí, kultúra sa vráti do našich životov a budeme po nej bažiť viac ako predtým. Po dlhej pauze a zaháľania v online svete ju verím budeme vyhľadávať a zažívať o to intenzívnejšie naživo. Určite si myslím, že čoraz väčším trendom pre zákazníkov v móde a dizajne bude podpora lokálnych výrobcov a podnikov a malé značky s príbehom.
Pandémia však nie jediné, čo ovplyvní to, ako bude svet v treťom desaťročí vyzerať. Veľmi intenzívne vnímam aj otázky a problémy, ktoré súvisia s klimatickou krízou. To sa nás dotkne nielen v oblasti, v ktorej pracujem, ale v celej spoločnosti. Udržateľnosť sa už stala a bude ešte veľmi dlho horúcou témou. Zatiaľ sa však o tom viac hovorí ako robí, a to sa bude meniť. 
Šaty pre Adelu, výstava Ó, Šaty v SNG

Čo by si poradila ľuďom, ako zvládať túto ťažkú dobu temna bez kultúry a ľudských kontaktov?

Myslím si, že sme v poslednom čase žili príliš rýchlo, hekticky a miestami na dlh. Spomaliť a viac vnímať seba, svoje potreby, sny, pocity, hľadať zmysel v tom čo bolo a čo bude, ale hlavne sa sústrediť na moment, ktorý práve prežívame, na svoje okolie a ľudí, ktorí sú s nami a nie je to samozrejmosť. Osobne teraz robím veci a aktivity, na ktoré som v návale práce a projektov nemala nikdy čas, alebo som ich stále odsúvala. Teraz jednu za druhou s radosťou riešim a je to príjemný pocit, nebyť stále v časovom a pracovnom sklze. Mohla by som to nazvať aj takým „upratovaním“ v pracovnom aj osobnom živote, plánoch, projektoch aj životnom priestore.
Výstava Colorlove, 10. rokov značky Lenka Sršňová, Satelit - galéria dizajnu SDC

Máš nejaký tip, čo by sme mali v rámci prebiehajúcej pandémie vidieť, počuť či čítať? 

Posledný rok mi priniesol viac voľného času, to je fakt. Klasickú telku doma nemáme, program si zostavujeme s manželom sami a pozeráme filmy na projektore, samozrejme máme všetky dostupné streamovacie služby. Mám pocit, že je to intenzívnejší zážitok a človek má pri každom pozeraní pocit, že je to výnimočná chvíľa.

Skôr by som však dala tip nesedieť pri telke, ale vybrať sa do prírody, do záhrady. Som veľký fanúšik hubárčenia a minulý rok sme zobrali hubársku sezónu naozaj zhurta. Toľko nasušených hríbov a zavarených rýdzikov, masliakov a suchohríbov sme už dávno v kuchyni nemali. Prechádzky, výlety, čerstvý vzduch, stromy, lúky, potoky.....Slovensko je prekrásne. Milujem Liptov, odkiaľ pochádzam a stále sa tam mám po čo vracať. Prechádzky priniesli aj bylinkárčenie a časté návštevy rodičovských záhrad, lekvárové pochúťky zo sezónneho ovocia. Dokonca sme sa s mužom tento rok pustili do výroby šípkového džemu. Ešte teraz na prelome rokov sme v Jure nazbierali perfektné zrelé šípky! 
Ikonické biele šaty s veľkými červenými srdcami z kolekcie Princess, ktorá ma v roku 2021 desiate výročie

Pred koronou sme veľa cestovali, no minulý rok sme stihli len svadobnú cestu v Thajsku. Z každej cesty si nosíme kulinárske typy a tak si ich teraz opakujeme a vylepšujeme o nové varianty. Máme zvyk si robiť tematické večery, kedy sa prostredníctvom jedla, hudby, fotiek, spomienok a zážitkov vraciame na miesta, ktoré nám ostali v srdci. Je to také imaginárne cestovanie plné chutí a občas pridáme destináciu, ktorú si zaradíme do zoznamu, kam ešte len pôjdeme.

A aj napriek tomu, že si dávam pozor a stretávanie naozaj čo najviac obmedzujem, mám pocit, že trávim viac času s rodinou a s blízkymi priateľmi. Vnímam ich prítomnosť intenzívnejšie ako kedykoľvek predtým.

Ak siahnuť po filme, na dlhé zimné večery by som určite odporučila seriál The Knick, ktorý zachytáva stav chirurgie a zdravotníctva na prelome 19. a 20. storočia. Naozaj perfektná sonda o tom, aký je dôležitý pokrok a zdolávanie limitov doby, ale aj tých osobných. Akokoľvek sa dnes pozeráme na zdravotníctvo, ktoré je aké je, v porovnaní s minulosťou sa máme perfektne. Kto má rád adrenalín a akciu, určite odporúčam krátky seriál Bodyguard. Zhltla som ho na jeden nádych a výdych. Posledný film, ktorý som videla bol animovaný film od Disney s názvom Soul. Odporúčam všetkými desiatimi. Výtvarne krásne spracovaný a s jasným posolstvom šitým na dobu ktorú práve žijeme, nemohlo to byť načasované lepšie. Rovnako film Peanut Butter Falcon má pekné posolstvo a zachytáva vzťah a dobrodružstvo chlapca s downovým syndrómom a jeho nového „drsného“ priateľa. Kto má rád extravaganciu, módu, históriu a gender témy, určite odporúčam The Pose. Osobne si poriadne užívam prírodopisné dokumenty, tu dávam do pozornosti dokumentárny cyklus One planet. Medzi mojich obľúbených režisérov patrí bezpochyby Wess Anderson. Jeho filmy sú neskutočne farebné, hravé a trefné, aj vážne témy podáva s nadsázkou a humorom a scéna, architektúra, lokácie, kulisy, kostýmy sú vždy do detailov premyslené a dokonalé.
Kolekcia Coctail, show na Fashion LIVE! 2019

Priznám sa že v poslednom čase viac pozerám ako čítam. Jednu knižku si však dovolím odporučiť... . Zbierku poviedok od slovenských autorov Ži vo mne. Sú to príbehy ľudí, ktorí prešli transplantáciou a každý jeden je vyrozprávaný veľmi originálne a nápadito.

Instagram @lenkasrsnova

Lenke veľmi ďakujem za rozhovor. Gratulujem k prírastku a prajem veľa zdravia. 

Michal

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Potichu

Dátum: 11. apríla 2018 Čas: 20:00 hod. Miesto konania: Stará Tržnica, Bratislava Tí, ktorí ma poznájú, vedia, že mám veľmi rád slovenskú hudbu. Novú i starú hudbu. Už som sa na svojom blogu tešil zo ŽIVEJ od Jany Kirschner. Dnes sa však chcem spolu s vami tešiť z turné skupiny Billy Barman a  Dievčat zo SĽUKu . Keď ohlásili Barmani toto spojenie, bol som milo prekvapený. Už vo videoklipe Vrkoče tancujú SĽUKárky . V hite Strmá voda je použitý motív z ľudovej piesne Dolu cintorínom . Preto som z tohto spojenia nemal pocit, že je to iba súčasná módna vlna – folkór a súčasná hudba. Už spomenuté Vrkoče otvárali posledný koncert turné Potichu spolu so SĽUKárskou Vre vodička . Barmani nás všetkých potešili svojimi hitmi Traja, 100 kolies, Stano, (Jej) Sloboda, Mladým chýba vojna či Cigánska . Ako prídavok zahrali Barmani pieseň od skupiny Noisecut Svitá . Tento cover sa nachádza na výberovke Pozdrav Slnku. Pozdrav Slnku je výber singlov interpretov, ktorí vyd

Čítanie ku káve - dnes s Lady Vivian

Lady Vivian je najznámejšia burlesque umelkyňa na Slovensku. Zároveň je telom a tvárou hnutia body positive u nás. Je ikona domácej sofistikovanej nahoty. Ja som ju objavil možno neskôr ako iní. Prvýkrát som ju videl v rámci vystúpenia Red Cat Cabaret na Pohode 2019.  Opojený krásou, ktorú som tam videl, som jej dal follow na Instagrame. Osobne sme sa zoznámili až na HalloQueen 2019, kde rovnako vystupovala. Ako vravieva Lucia Siposová pri predstaveniach v Red Cat Cabaret " Ladies&Gentlemen - Lady Vivian". Lady Vivian, foto Viktória Akbariová, archív Lady Vivian Ako sa máš v týchto jesenných a karanténnych časoch?  Karanténne. Ale nie... nemám sa zle. Je fakt, že nás umelcov táto karanténa nemá v láske. Divadlá sú zatvorené ani burlesque shows nie sú, no o to viac ma tento voľný čas motivuje. Počas prvej vlny som dala dokopy dve úplné a úspešné burlesque čísla, z ktorých mám obrovskú radosť. Teší ma, že som sa s nimi stihla pochváliť pred našim milovaným publikom a táto

Brotherhood of Eternal alebo Pasta Oner v Danubiane

No čo si povieme. Teraz je " Corona time " a nikam sa nedá veľmi chodiť. Múzeá, nákupné centrá, kaviarne či galérie sú zatvorené. Aj ja sedím doma a snažím sa z tohto neskĺznuť do nejakého splínu. Snažím sa vypĺňať si čas v tom online svete. Radšej by som korzoval niekde v exteriéri či bol na nejakej peknej výstave.  Kto alebo čo je to ten Pasta?  Naposledy som bol koncom februára 2020 na výstave v múzeu moderného umenia v Danubiane. Myslel som si, že je tam výstava Viktora Freša - Family Vintage . Tá je však až 05.apríla tohto roka. No vďaka Danubiane som spoznal nového umelca, ktorým je Pasta Oner. Asi som jedno nekultúrne hovädo, keď som o ňom ešte nepočul. Keď som pozrel jeho výstavu, tak som vedel kto to je. " Veď to je ten, čo mal titulku VOGUE CS s Václavom Havlom, ktorá sa mi neušla."  Pasta Oner je rodák z Trenčína, vlastným menom  Zdeněk Řanda. Ako som sa dozvedel, patrí medzi najvýznamnejších českých výtvarníkov súčasnosti. " Brats