Preskočiť na hlavný obsah

Čítanie ku káve - dnes s Martinom Hrčom

Martin Hrča patrí medzi najlepších slovenských dizajnérov. Zároveň je to jeden veľmi príjemný, milý a pokorný človek. Zoznámili sme sa na Fashion LIVE!. Ani neviem na ktorom ročníku už, popravde. A mal som tú veľkú česť s ním robiť rozhovor pre Inspire magazine. A som veľmi rád, že sme si po pár rokoch rozhovor zopakovali. Hoc iba online, no predsa. 

Prehliadka Martina Hrču v rámci Fashion LIVE! 2019

Čo bolo to najkrajšie v roku 2020?

Zažil som lásku.

Ako si prežil príchod nového roka 2021? Dal si si aj predsavzatia?

Úprimne, príliš neobľubujem robiť z prechodu rokov niečo výnimočné, teda čo sa nejakých osláv týka. Väčšinou tú zmenu prežívam sám v sebe, no skôr až potom, pár dní po Silvestri, keď všetko prehrmí a stíchne...prehodnocujem, plánujem, ... ale najradšej sám so sebou. 

Prehliadka Martina Hrču v rámci Fashion LIVE! 2018

Zostavujem si čosi ako visionboard... priebežne, nie zásadne na prelome rokov. A nevolal by som to predsavzatia, skôr plány. Reálne aj tie menej možné, hmotné aj nehmotné ... od toho čo si chcem na jar zasadiť, s kým chcem tráviť čas, cez cestovateľské plány až po koncept novej kolekcie. Priebežne dopĺňam, a priebežne vyraďujem.

Čo očakávaš od roku 2021?

Stále verím, aj keď asi naivne, že bude lepší v pokore, úcte k všednosti, že ľudia prehodnotia, priznajú si chyby a budú sa snažiť ich napraviť.  Že dajú hodnotu tomu, čo je skutočne výnimočné a naopak potlačia to nepodstatné.

Verím, že sa svet opäť pohne a ľudia sa budú môcť stretávať, snáď zhromažďovanie bude opäť možné. Ak áno, nová kolekcia, prehliadka, Fashion LIVE!, fotenia, spolupráce, SOM store ... . Veľmi sa na to všetko teším.

Šaty pre Adelu. Výstava Ó, Šaty v SNG

Máš nejaký tip, čo by sme mali v rámci prebiehajúcej pandémie vidieť, čítať alebo počuť?

Ja asi nie som úplne ten typ, ktorý odchytí každú novinku hneď, keď sa odpremiéruje. Ale ak by som mal niečo konkretizovať, počúvam nový album Odin´s Raven Magic od Sigur Rós, nahrali to už dávno, ale podarilo sa to vydať až teraz. Ólafur Arnalds vydal krásny album Some kind of Peace, mal som minulý rok vstupenky na jeho koncert vo Viedni, ale samozrejme sa neuskutočnil. Keď som ho videl naposledy, bol to doteraz môj najumeleckejší zážitok, fakt odporúčam, ale ideálne naživo. 

Prehliadka Martina Hrču v rámci Fashion LIVE! 2019

Spŕška všetkých tých nových seriálov sa ma dotýka len sčasti, nestane sa často, že ma niečo totálne pohltí, naposledy to bol Patrick Melrose alebo The Great, ale napríklad aj z našich končín Šarlatán bol prenádherne natočený. Štrbova kamera je tu doslova balzam na dušu. Hmm..a z literatúry, tam toho musím veľa dobiehať, momentálne mám rozčítanú knihu Walden alebo život v lese od Thereau-a. Obrázkových kníh by tu bolo na pol strany. ☺

Prehliadka Martina Hrču v rámci Fashion LIVE! 2018

Sme na začiatku nového desaťročia, čím bude iné ako predchádzajúce?

Uff..nemyslím, že sa v rýchlosti súčasnej doby dá nejako konkretizovať desaťročie ako celok, aj keď teda súčasná situácia môže byť celkom zreteľný časový predel. V móde by sa to mohlo prejaviť selekciou. Ostatné obdobie bolo v tej „veľkej“ móde primárne zamerané len a len na zisk, tá kvantita produkcie bola enormná, štýlový guláš nedefinovateľný, čiže ak sa niečo zmení, mohlo by to byť to, že sa stiahnu ziskuchtivé hyeny a korporáty, resp. presedlajú na iný odbor a skutoční tvorcovia snáď dostanú priestor a čas na tvorenie. Aj keď neviem, či to nie je viac moje prianie než reálna vízia. Prial by som si, aby si značky neprehadzovali dizajnérov každých pár sezón ako nejaké šachové figúrky, aby sa opäť formovalo rozpoznateľné tvaroslovie a rukopis jednotlivých módnych domov. A zrušil by som slová luxusný a exkluzívny, teda tak v 90% prípadov, kedy sa neadekvátne používajú.

Prehliadka Martina Hrču v rámci Fashion LIVE! 2019

Stagnácia spoločenského života mala za následok obmedzenie seba prezentácie ľudí prostredníctvom odevu a módy, snáď by to potom mohlo byť striedmejšie, skôr postavené na nadčasovosti a kvalite. Aj keď ťažko povedať, možno keď sa to zas všetko dostane ako-tak do normálu, ľudia sa zbláznia a budú chcieť všetko dobehnúť a zo striedmosti bude totálna materiálna psychadélia. Neviem...rozbehnutý vlak „trendu“ zodpovedného a etického prístupu k móde snáď naberie reálne riešenia u každého z nás a nebude to už téma, o ktorej treba hovoriť, ale bude to fakt, automaticky aplikovaný  do našich životov a šatníkov. 

Instagram @martin_hrca

Ďakujem veľmi pekne Martinovi, že si našiel čas a zodpovedal na moje otázky. 

Michal

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Potichu

Dátum: 11. apríla 2018 Čas: 20:00 hod. Miesto konania: Stará Tržnica, Bratislava Tí, ktorí ma poznájú, vedia, že mám veľmi rád slovenskú hudbu. Novú i starú hudbu. Už som sa na svojom blogu tešil zo ŽIVEJ od Jany Kirschner. Dnes sa však chcem spolu s vami tešiť z turné skupiny Billy Barman a  Dievčat zo SĽUKu . Keď ohlásili Barmani toto spojenie, bol som milo prekvapený. Už vo videoklipe Vrkoče tancujú SĽUKárky . V hite Strmá voda je použitý motív z ľudovej piesne Dolu cintorínom . Preto som z tohto spojenia nemal pocit, že je to iba súčasná módna vlna – folkór a súčasná hudba. Už spomenuté Vrkoče otvárali posledný koncert turné Potichu spolu so SĽUKárskou Vre vodička . Barmani nás všetkých potešili svojimi hitmi Traja, 100 kolies, Stano, (Jej) Sloboda, Mladým chýba vojna či Cigánska . Ako prídavok zahrali Barmani pieseň od skupiny Noisecut Svitá . Tento cover sa nachádza na výberovke Pozdrav Slnku. Pozdrav Slnku je výber singlov interpretov, ktorí vyd

Čítanie ku káve - dnes s Lady Vivian

Lady Vivian je najznámejšia burlesque umelkyňa na Slovensku. Zároveň je telom a tvárou hnutia body positive u nás. Je ikona domácej sofistikovanej nahoty. Ja som ju objavil možno neskôr ako iní. Prvýkrát som ju videl v rámci vystúpenia Red Cat Cabaret na Pohode 2019.  Opojený krásou, ktorú som tam videl, som jej dal follow na Instagrame. Osobne sme sa zoznámili až na HalloQueen 2019, kde rovnako vystupovala. Ako vravieva Lucia Siposová pri predstaveniach v Red Cat Cabaret " Ladies&Gentlemen - Lady Vivian". Lady Vivian, foto Viktória Akbariová, archív Lady Vivian Ako sa máš v týchto jesenných a karanténnych časoch?  Karanténne. Ale nie... nemám sa zle. Je fakt, že nás umelcov táto karanténa nemá v láske. Divadlá sú zatvorené ani burlesque shows nie sú, no o to viac ma tento voľný čas motivuje. Počas prvej vlny som dala dokopy dve úplné a úspešné burlesque čísla, z ktorých mám obrovskú radosť. Teší ma, že som sa s nimi stihla pochváliť pred našim milovaným publikom a táto

Brotherhood of Eternal alebo Pasta Oner v Danubiane

No čo si povieme. Teraz je " Corona time " a nikam sa nedá veľmi chodiť. Múzeá, nákupné centrá, kaviarne či galérie sú zatvorené. Aj ja sedím doma a snažím sa z tohto neskĺznuť do nejakého splínu. Snažím sa vypĺňať si čas v tom online svete. Radšej by som korzoval niekde v exteriéri či bol na nejakej peknej výstave.  Kto alebo čo je to ten Pasta?  Naposledy som bol koncom februára 2020 na výstave v múzeu moderného umenia v Danubiane. Myslel som si, že je tam výstava Viktora Freša - Family Vintage . Tá je však až 05.apríla tohto roka. No vďaka Danubiane som spoznal nového umelca, ktorým je Pasta Oner. Asi som jedno nekultúrne hovädo, keď som o ňom ešte nepočul. Keď som pozrel jeho výstavu, tak som vedel kto to je. " Veď to je ten, čo mal titulku VOGUE CS s Václavom Havlom, ktorá sa mi neušla."  Pasta Oner je rodák z Trenčína, vlastným menom  Zdeněk Řanda. Ako som sa dozvedel, patrí medzi najvýznamnejších českých výtvarníkov súčasnosti. " Brats