Preskočiť na hlavný obsah

Čas Vianoc

Nastal ten čas. Čas rozprávok, mágie, zázrakov, splnených snov, romantických lások či čas odpúšťania. Je tu Advent. Milujem tento čas. Je to po lete to najkrajšie obdobie v roku. Príchodom prvej adventnej nedele sa začnú svetom šíriť vône. Tak typické a tak krásne, ktoré sú iba v tomto čase. Varené víno, grog, lokše, vanilka, škorica, zázvor, klinčeky a samozrejme ihličie. Toto je všade vôkol nás. Počas roka si tieto vône neuvedomujem tak ako v tomto predvianočnom období. 

Všetci viete, že toto obdobie mám veľmi, naozaj veľmi rád. Pre mňa to nie je zhon. Pre mňa je to čarovná atmosféra. A keď ku tomu ešte nasneží, väčšia krása ani na svete nie je. (Áno, viem, vodiči nadávajú za 1 cm snehu v Bratislave, vystresovaní asistenti predaja nevedia čo skôr a svet šalie. Ale toto ja nezažívam.) 
Počas obdobia adventu sa všetci dospelí stanú aspoň na malú chvíľku deťmi. Ja sa posledné dva roky mením na čerta. V mojej práci robíme Mikuláša pre deti mojich kolegov. A rola čerta mi bola odovzdaná už druhým rokom. Teším sa nato už od septembra, keď začneme o tom diskutovať, objednávať kostými a keď je v kalendári 6. december, som čert. Vraj som bol v tomto roku viac desivejší ako minulý rok. Posúďte sami, no ja som dobrý čert. Trošku síce pokričím, vyľakám či rozplačem, no vždy odovzdáme za krásnu riekanku deťom balíček plný sladkostí spolu s Mikulášom a Anjelom. Ja si myslím, ba som o tom presvedčený, že krajšieho čerta ste v živote nevideli. 

K vianočnej atmosfére patrí pečenie. Veď pečenie je radosť. Bez medovníkov si neviem predstaviť Vianoce. Aj tento rok som pečenie nevynechal. Pri tohtoročnom pečení mi pomohol kamarát Jarko, ktorý tiež super vypeká. Amatérsky cukrár ako ja. Spojili sme sili, nakúpili, uvarili varené víno, pustili si Sám Doma, nachystali cestá, vybrali vykrajovačky a celá kuchyňa bola od múky. Ale tak to má byť. Upiekli sme medovníky, zázvorníky, linecké koláčiky, vanilkové rožky a kokosové guľky. Vanilkové rožky robil Jarko. A fakt sa mu vydarili. Mňam. 

Pre tých, ktorí by si chceli upiecť medovníky ale stále hľadajú dobrý recept, podelím sa s vami o môj.  

Michalove medovníky
Suroviny: 
160 g med
160 g kryštálový alebo trstinový cukor
120 g Hera maslová
500 g hladká múka
1 kávová lyžička sóda bikarbóna
1 kávová lyžička mletá škorica
2 celé vajcia
na vôňu štipku perníkového korenia
1 celé vajce na potieranie
1 žĺtok
lyžica mlieka

Postup:
Med, cukor a Heru necháme zovrieť vo veľkom hrnci. Pokým medová zmes chladne zmiešame suché prísady, čiže hladkú múku, sódu bikarbónu a škoricu. Mierne vychladnutú medovú zmes zmiešame so suchými prísadami. Na záver celé vajcia, ktoré majú izbovú teplotu. Vypracujeme na cesto a necháme minimálne dve hodiny odpočívať. (Ideálne cez noc) Vyvaľkáme tenké cesto, cca 5 mm a vykrajujeme. Medovníky ukladáme na papier na pečenie. (pečiem ich aj na plechu vytretom maslom, no tento rok som vďaka Jarkovi skúsil ich piecť na papieri na pečenie a bolo to omnoho lepšie) Pred upečením ich potrieme rozšľahným celým vajíčkom a po upečení žĺtkom rozšľahaným s mliekom. Pečieme pri 175 °C približne desať minút. 

Najlepšia časť pri pečení medovníkov je ich vykrajovanie. Och, to ja mám veľmi rád. Mám rôzne vykrajovačky. Veľkú krabicu z BVLGARI parfému. Kúpil som ich v rôznych obchodoch. Z Jollity Paper Butique mám jednorožca, z IKEA soba, Bambiho mám z Tchibo, domček ako z filmu Home Alone z Flying Tiger. Tú mi venoval Jarko. Misku na Martiny a dámske ihličky zo ZOOTu či hríbik z Tescoma
A zdobenie. To je na každého kreativite. Stužky, motúzy, bielkový sneh, cukrárenské farby a štetce, rôzne "cukrlátka" či sušene ovocie a orechy. Fantázii sa medze nekladú. 
Snáď ste aspoň trochu nechali inšpirovať a užijete si čas Adventu s vôňou domáceho pečenia. Strávite pritom čas s blízkymi či rodinou, prevoniate si celý domov Vianocami. Pretože takto voňajú najkrajšie sviatky v roku. 

Samozrejme, pokým vám nezhoria v rúre. 



Šťastné a Veselé 
Michal

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Potichu

Dátum: 11. apríla 2018 Čas: 20:00 hod. Miesto konania: Stará Tržnica, Bratislava Tí, ktorí ma poznájú, vedia, že mám veľmi rád slovenskú hudbu. Novú i starú hudbu. Už som sa na svojom blogu tešil zo ŽIVEJ od Jany Kirschner. Dnes sa však chcem spolu s vami tešiť z turné skupiny Billy Barman a  Dievčat zo SĽUKu . Keď ohlásili Barmani toto spojenie, bol som milo prekvapený. Už vo videoklipe Vrkoče tancujú SĽUKárky . V hite Strmá voda je použitý motív z ľudovej piesne Dolu cintorínom . Preto som z tohto spojenia nemal pocit, že je to iba súčasná módna vlna – folkór a súčasná hudba. Už spomenuté Vrkoče otvárali posledný koncert turné Potichu spolu so SĽUKárskou Vre vodička . Barmani nás všetkých potešili svojimi hitmi Traja, 100 kolies, Stano, (Jej) Sloboda, Mladým chýba vojna či Cigánska . Ako prídavok zahrali Barmani pieseň od skupiny Noisecut Svitá . Tento cover sa nachádza na výberovke Pozdrav Slnku. Pozdrav Slnku je výber singlov interpretov, ktorí vyd

Čítanie ku káve - dnes s Lady Vivian

Lady Vivian je najznámejšia burlesque umelkyňa na Slovensku. Zároveň je telom a tvárou hnutia body positive u nás. Je ikona domácej sofistikovanej nahoty. Ja som ju objavil možno neskôr ako iní. Prvýkrát som ju videl v rámci vystúpenia Red Cat Cabaret na Pohode 2019.  Opojený krásou, ktorú som tam videl, som jej dal follow na Instagrame. Osobne sme sa zoznámili až na HalloQueen 2019, kde rovnako vystupovala. Ako vravieva Lucia Siposová pri predstaveniach v Red Cat Cabaret " Ladies&Gentlemen - Lady Vivian". Lady Vivian, foto Viktória Akbariová, archív Lady Vivian Ako sa máš v týchto jesenných a karanténnych časoch?  Karanténne. Ale nie... nemám sa zle. Je fakt, že nás umelcov táto karanténa nemá v láske. Divadlá sú zatvorené ani burlesque shows nie sú, no o to viac ma tento voľný čas motivuje. Počas prvej vlny som dala dokopy dve úplné a úspešné burlesque čísla, z ktorých mám obrovskú radosť. Teší ma, že som sa s nimi stihla pochváliť pred našim milovaným publikom a táto

Brotherhood of Eternal alebo Pasta Oner v Danubiane

No čo si povieme. Teraz je " Corona time " a nikam sa nedá veľmi chodiť. Múzeá, nákupné centrá, kaviarne či galérie sú zatvorené. Aj ja sedím doma a snažím sa z tohto neskĺznuť do nejakého splínu. Snažím sa vypĺňať si čas v tom online svete. Radšej by som korzoval niekde v exteriéri či bol na nejakej peknej výstave.  Kto alebo čo je to ten Pasta?  Naposledy som bol koncom februára 2020 na výstave v múzeu moderného umenia v Danubiane. Myslel som si, že je tam výstava Viktora Freša - Family Vintage . Tá je však až 05.apríla tohto roka. No vďaka Danubiane som spoznal nového umelca, ktorým je Pasta Oner. Asi som jedno nekultúrne hovädo, keď som o ňom ešte nepočul. Keď som pozrel jeho výstavu, tak som vedel kto to je. " Veď to je ten, čo mal titulku VOGUE CS s Václavom Havlom, ktorá sa mi neušla."  Pasta Oner je rodák z Trenčína, vlastným menom  Zdeněk Řanda. Ako som sa dozvedel, patrí medzi najvýznamnejších českých výtvarníkov súčasnosti. " Brats