Preskočiť na hlavný obsah

Ateliér ▶343_

V piatok 1. júna 2018 sa všetci nadšenci slovenskej módy stretli v Mlynici, v Bratislave. Prečo? Pretože sa tam konali absolventské prehliadky Ateliéru 343_ VŠVU. My sme tam samozrejme nemohli chýbať. Tým my, myslím seba a fotograf Boris Reichel. 
Mária Štvrtecká - Golden Section (foto Boris Reichel)


Na záverečnej prehliadke sa predstavili dve študentky bakalárskeho stupňa, päť študentov magisterského stupňa a ako hosť študentka doplnkového dvojročného štúdia. Mária Štvrtecká, Kateřina Vicherková, Pavol Dendis,  Eri Can Bojnická, Petra Kovács, Silvia Frölich Zrebná, Marie Szénásiová a Marina Žiaková.
Atmosféra na prehliadkach Ateliéru 343 (foto Boris Reichel)

Jednoznačne najlepšia kolekcia bola kolekcia The Mutant od Pavla Dendisa. Tento mladý tvorca ma zaujal na Fashion LIVE! 2017. Páči sa mi, že ako jeden z mála mladých dizajnérov sa venuje pánskej tvorbe. To si zaslúži veľkú odvahu u nás. The Mutant je kolekcia inšpirovaná človekom, zvieraťom a prírodou. Čierna kolekcia plná dokonalých strihov a zaujímavých detailov vôbec nepôsobila nudne. Práve naopak. Detail je to, čo zaujalo. Z detailov sa skladá svet a aj tvorba Pavla Dendisa. Pavol a Lukáš Krnáč patria medzi veľké talenty, ktorým raz bude Slovensko (i zahraničie) ležať pri nohách. 
Pavol Dendis - The Mutant (foto Boris Reichel)

Pavol Dendis - The Mutant (foto Boris Reichel)

Pavol Dendis - The Mutant (foto Boris Reichel)

Pavol Dendis - The Mutant (foto Boris Reichel)

Kolekcia Utopia od Marie Szénásiovej patrila tiež k vrcholom daného večera. Minimalistická kolekcia s použitím iba čiernej a bielej farby. Utópia ako taká je fenomén súčasnosti. Utópia sa snaží ovplyvniť človeka, jeho mysleľ a postoj. Rovnako kolekcia od Marie uchopila um všetkých divákov. Marie to docielila tým, že pracuje s novými technológiami a materiálmi, napríklad s bioplastovými fóliami. Verím, že o pár rokov bude meno Marie Szénásiovej dobre známe všetkým fanúšikom našej módnej scény. 
Marie Szénásiová - Utopia (foto Boris Reichel)

Marie Szénásiová - Utopia (foto Boris Reichel)

Silvia Frölich Zrebná reagovala svojou kolekciou Gold Era na aktuálnu konzumnú spoločnosť. Fenomén menom recyklácia sa nevyhýba ani módnemu priemyslu. Planéta a spoločnosť je zahltená odpadom. Aj textilným odpadom. Módny priemysel patrí v súčasnosti k najväčším znečisťovateľom životného prostredia. Silvia sa snaží ponúknuť akýsi protipól fast fashion prostredníctvom značky, ktorá bude dostupná a ponúkne lokálny desing. Silviino meno som prvý krát zaevidoval na prehliadke práve Ateliéru 343 na Fashion LIVE! 2016, kde sme sa spolu rozprávali o jej tvorbe do Inspire magazínu.
Silvia Frölich Zrebná - Gold Era (foto Boris Reichel)

Silvia Frölich Zrebná - Gold Era (foto Boris Reichel)

Silvia Frölich Zrebná - Gold Era (foto Boris Reichel)

Suck it and Blow it up! To je názov veľmi veselej, priam až hravej kolekcie od Petry Kovács. Petru som zaevidoval prvý krát vďaka Fashion LIVE! 2017, kde mala prehliadku spolu s Pavlom Dendisom a Silviou Frölich Zrebnou. Na prehliadke, na Fashion LIVE! 2017 pre ňu predvádzala aj známa insta diva Alex Wortex. Vo svojej záverečnej kolekcii sa Petra venuje téme zahlcovania spoločnosti informáciami, v ktorých sa my ľudia topíme. Záchranárske vesty, vákuové odevy, termoizolačné fólie či iné záchranárske prvky ako záchrana pred potopou sveta. 
Petra Kovács - Suck it and Blow it up! (foto Boris Reichel)

Petra Kovács - Suck it and Blow it up! (foto Boris Reichel)

Zvyšní študenti, dnes už absolventi, boli rovnako výborní. Vkus a estetika sú vždy vnímaní individuálne. A toto je iba môj individuálny pohľad na kolekcie mladých návrhárov. Ich mená a tvorbu som si zapamätal, nakoľko ma niečím výnimočným zasiahli. No a pri Pavlovi Dendisovi iba sledujem ako jeho hviezda stúpa nahor. 

Michal 







Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Potichu

Dátum: 11. apríla 2018 Čas: 20:00 hod. Miesto konania: Stará Tržnica, Bratislava Tí, ktorí ma poznájú, vedia, že mám veľmi rád slovenskú hudbu. Novú i starú hudbu. Už som sa na svojom blogu tešil zo ŽIVEJ od Jany Kirschner. Dnes sa však chcem spolu s vami tešiť z turné skupiny Billy Barman a  Dievčat zo SĽUKu . Keď ohlásili Barmani toto spojenie, bol som milo prekvapený. Už vo videoklipe Vrkoče tancujú SĽUKárky . V hite Strmá voda je použitý motív z ľudovej piesne Dolu cintorínom . Preto som z tohto spojenia nemal pocit, že je to iba súčasná módna vlna – folkór a súčasná hudba. Už spomenuté Vrkoče otvárali posledný koncert turné Potichu spolu so SĽUKárskou Vre vodička . Barmani nás všetkých potešili svojimi hitmi Traja, 100 kolies, Stano, (Jej) Sloboda, Mladým chýba vojna či Cigánska . Ako prídavok zahrali Barmani pieseň od skupiny Noisecut Svitá . Tento cover sa nachádza na výberovke Pozdrav Slnku. Pozdrav Slnku je výber singlov interpretov, ktorí vyd

Čítanie ku káve - dnes s Lady Vivian

Lady Vivian je najznámejšia burlesque umelkyňa na Slovensku. Zároveň je telom a tvárou hnutia body positive u nás. Je ikona domácej sofistikovanej nahoty. Ja som ju objavil možno neskôr ako iní. Prvýkrát som ju videl v rámci vystúpenia Red Cat Cabaret na Pohode 2019.  Opojený krásou, ktorú som tam videl, som jej dal follow na Instagrame. Osobne sme sa zoznámili až na HalloQueen 2019, kde rovnako vystupovala. Ako vravieva Lucia Siposová pri predstaveniach v Red Cat Cabaret " Ladies&Gentlemen - Lady Vivian". Lady Vivian, foto Viktória Akbariová, archív Lady Vivian Ako sa máš v týchto jesenných a karanténnych časoch?  Karanténne. Ale nie... nemám sa zle. Je fakt, že nás umelcov táto karanténa nemá v láske. Divadlá sú zatvorené ani burlesque shows nie sú, no o to viac ma tento voľný čas motivuje. Počas prvej vlny som dala dokopy dve úplné a úspešné burlesque čísla, z ktorých mám obrovskú radosť. Teší ma, že som sa s nimi stihla pochváliť pred našim milovaným publikom a táto

Brotherhood of Eternal alebo Pasta Oner v Danubiane

No čo si povieme. Teraz je " Corona time " a nikam sa nedá veľmi chodiť. Múzeá, nákupné centrá, kaviarne či galérie sú zatvorené. Aj ja sedím doma a snažím sa z tohto neskĺznuť do nejakého splínu. Snažím sa vypĺňať si čas v tom online svete. Radšej by som korzoval niekde v exteriéri či bol na nejakej peknej výstave.  Kto alebo čo je to ten Pasta?  Naposledy som bol koncom februára 2020 na výstave v múzeu moderného umenia v Danubiane. Myslel som si, že je tam výstava Viktora Freša - Family Vintage . Tá je však až 05.apríla tohto roka. No vďaka Danubiane som spoznal nového umelca, ktorým je Pasta Oner. Asi som jedno nekultúrne hovädo, keď som o ňom ešte nepočul. Keď som pozrel jeho výstavu, tak som vedel kto to je. " Veď to je ten, čo mal titulku VOGUE CS s Václavom Havlom, ktorá sa mi neušla."  Pasta Oner je rodák z Trenčína, vlastným menom  Zdeněk Řanda. Ako som sa dozvedel, patrí medzi najvýznamnejších českých výtvarníkov súčasnosti. " Brats